Zwanger op reis

Hoera, we gaan naar Thailand! In augustus 2014 boekte we onze vakantie naar Thailand. Eindelijk de koude wintermaanden onderbreken door in januari een maand naar de zon te gaan. Heerlijk! Twee maanden na het boeken van onze vakantie kom ik er achter dat ik zwanger ben! Super leuk en spannend, we verwachten ons eerste kindje! Maar ook twijfel, wat doen we met onze vakantie?

We gaan!

Ik had ontzettend veel vragen. Mag je wel vliegen, is het wel verstandig om zo ver weg te gaan, hoe is de gezondheidszorg in Thailand en ga zo maar door.
Als eerste heb ik de verloskundige geraadpleegd om goed advies te krijgen. Gelukkig was haar reactie zeer positief. Ze zei: "Zolang je je goed voelt, gewoon doen!" Luister naar je lichaam, let op wat je eet en drinkt en ga niet naar malariagebieden.
Ik ben 12 weken zwanger als we het vliegtuig instappen. Gelukkig hebben we een positieve termijnecho gehad en vertrek ik met een gerust hart naar Bangkok.

Vliegen tijdens je zwangerschap

Het is geen probleem om tijdens je zwangerschap te vliegen, het is wel afhankelijk van het aantal weken dat je zwanger bent en met welke maatschappij je vliegt. Bij veel maatschappijen mag je na 36 weken niet meer vliegen omdat de ze geen bevalling in het vliegtuig willen riskeren. Tot aan de 28e week van je zwangerschap is vliegen geen probleem daarna heb je een zwangerschapsverklaring nodig. Deze kun je aanvragen bij je verloskundige. Let er wel op dat deze niet ouder dan 5 dagen mag zijn. Ga je, net als wij, een verre reis maken dan is zo'n lange vlucht niet zo prettig. Met deze tips kun je het jezelf zo comfortabel mogelijk maken:

• Vraag om een stoel aan het gangpad zodat je regelmatig je benen kunt strekken en (ook handig) makkelijk naar het toilet kunt gaan;
  • Drink voldoende water;
  • Draag loszittende kleding;
  • Draag steunkousen, hiermee voorkom je opgezwollen voeten.

Bereid je goed voor

Het is best spannend om tijdens je zwangerschap een verre reis te gaan maken. Daarom is het belangrijk om goed voorbereid op reis te gaan. Maar ben niet te krampachtig. Een mooie quote van mijn man is dan ook: "Doe voorzichtig maar wees niet bang!".
Let goed op dat je niet naar malariagebieden gaat en ben wat kritischer met het kiezen van een accommodatie in verband met hygiëne en een goed bed is ook prettig tijdens je zwangerschap. Zoek het dichtstbijzijnde medisch centrum of ziekenhuis op zodat je weet waar je naar toe kunt gaan wanneer je klachten hebt. Pas natuurlijk op met eten en drinken, al is dat op vakantie soms best lastig.  In Thailand stonden overal kraampjes en eettentjes langs de weg waar overheerlijke geuren vanaf kwamen. Maar toch wordt geadviseerd om niet van deze kraampjes te eten.
Pas daarnaast je vakantieactiviteiten aan op hoe je je voelt. Plan niet teveel zodat je niet vastzit aan een vast reisprogramma. Dit reist ontzettend ontspannen, voel je je een dagje niet lekker of vermoeid, rust dan lekker uit aan het zwembad.

Ons reisprogramma

De eerste 3 dagen verbleven wein Bangkok. We kwam al vroeg in de ochtend aan in Bangkok, hebben onze spullen gedropt in hethotel en zijn meteen de stad ingegaan. Zonder specifiek doel (buiten hetkappersbezoek van manlief) zijn we lekker door de stad gaan dwalen. Aan heteind  van de middag kregen we de tip om met een longtailboat Bangkok vanafhet water te ontdekken. Het was fantastisch, met zonsondergang hadden we eenmooi uitzicht over de stad. De volgende ochtend moesten we vroeg op, vanuitNederland hadden we een fietstocht door Bangkok geboekt via Co van Kessel. Deze5-uur durende fietstocht brengt je naar de mooiste plekjes van Bangkok en daarbuiten. Ik was bang dat ik het tempo niet kon bijhouden maar doordat we al om 7uur in de ochtend vertrokken was de temperatuur aangenaam en omdat je vaak stopt om foto's te maken was het tempo goed bij te benen. Naeen paar uurtjes rust aan het zwembad konden we ons opmaken voor een avondjeuit waar we al maanden naar uit keken. Een etentje bij restaurant Breeze maardan niet zo maar een etentje. Het was een exclusief 7-gangendiner met een waanzinniguitzicht over Bangkok vanaf de 51e verdieping!

De volgende dag hadden we eenheerlijk ontspannen ochtend en was het tijd om te shoppen. In de middag haddenwe via Tripadvisor een kookworkshop geboekt waar we heerlijke Thaise gerechtenhebben leren koken.

De dag hierna hebben we dezemooie maar drukke stad verlaten om te gaan relaxen op Koh Phangan. We vlogenvanuit Bangkok naar Surat Thani en namen daar de boot naar Koh Phangan waar eenheerlijk klein hutje op het strand op ons stond te wachten. De boottocht wastrouwens behoorlijk afzien, of het nu door de zwangerschap kwam of dat ikgewoon zeeziek was weet ik niet maar bij aankomst  zag ik groen engeel.

Op Koh Phangan hoefden we niets, het werd een combinatie vanrelaxen en af en toe een excursie. Mijn man wilde graag zijn duikbrevet halenen besloten we om een aantal dagen naar Kho Tao te gaan. Het duikparadijs!Terwijl hij een 3-daagse cursus volgde, kon ik heerlijk relaxen aan hetzwembad, een yogales volgen en heerlijke Thaise hapjes uitproberen. Zo vloogonze heerlijke vakantie voorbij en voordat we het wisten was ik alweer 16 wekenzwanger en was het tijd om weer naar Nederland terug te keren.

Kortom; een verre reis maken tijdens je zwangerschap: ik zeg doen! Doordat je helemaal in de vakantiestemming zit kun je je goed ontspannen en geniet je nog meer van het kleine wondertje in je buik en van elkaar!