Roadtrip met 2 kids; yes or no

Afgelopen drie weken zijn we met onze kinderen op vakantie geweest. Veel ouders krijgen het waarschijnlijk al benauwd bij de gedachte maar wij zijn dus 3 weken met de auto, een baby én een peuter door Europa gaan touren. Vooraf dacht ik ook waar beginnen we aan maar 4500 km verder kan ik zeggen dat het top was!

Roadtrip 2017

Vakantie voorpret is altijd leuk. Na bijna een jaar niet meer op vakantie te zijn geweest was het echt hard nodig om er tussenuit te gaan. Al snel kwamen we op het idee om met de auto op pad te gaan. De roadtrips die we maakten voordat we kinderen hadden waren altijd zo fijn en waren we nieuwsgierig hoe het zou zijn met kinderen. Stijn had via Instagram veel mooie plekjes opgeslagen in Google maps. Aan de hand van deze mooie plekjes is onze roadtrip ontstaan.

Onze eerste stop was Bern. Een stad waar we al vaak mooie dingen over hadden gelezen. Nu gingen we het met eigen ogen bekijken en met 750 km een prima eerste stop. Via Airbnb hadden we een leuk appartement gevonden 40 km buiten Bern. Bern is namelijk erg prijzig. In dit appartement op het platteland had Lex het ontzettend leuk tussen de koeien en tractoren. We maakte 2x een uitstapje naar Bern en zijn 1 dagje in Thun geweest.

Hierna hadden we weer een flinke rit voor de boeg (780km) naar Slovenië naar het plaatsje Most na Soci. Waarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord maar check de foto's, het is er prachtig. Overigens vond ik Slovenië sowieso erg verrassend. Wat is het een prachtig land, veel groen, bergen en mooie blauwgroene meren. Hier hadden we een prachtig appartement aan het meer van Soci. Na 2 daagjes relaxen verheugden we ons al op de volgende stop, de Plitvice watervallen in Kroatië. Met maar 4,5 uur rijden leek dit een makkelijk ritje maar niets bleek minder waar. Google maps had een bijzondere rit voor ons in petto over wel erg smalle bergpaadjes waarbij we ons regelmatig afvroegen: "Is dit wel echt een weg?" Nadat we ook nog eens werden aangehouden door de Kroatische politie omdat we te hard hadden gereden, en nog moesten gaan pinnen om de boete te betalen, waren we blij toen we in ons appartement in Plitvice aankwamen. Dit appartement was minder comfortabel, 4 personen en maar 1 slaapkamer. Maar omdat het er ontzettend toeristisch is (meer dan 1 miljoen bezoekers per jaar) en dus prijzig, was dit prima voor een paar nachtjes. De volgende dag gingen we al vroeg op pad om de grootste drukte voor te zijn. Het Nationaal Park is erg groot dus we konden nooit alles zien met de 2 kinderen dus kozen we voor de kortste looproute, deze was 2-3 uur. Ja, je leest het goed, looproute. Het pad was niet geschikt voor kinderwagens dus Isa in de draagzak en Lex zelf lopen. Lex deed het ontzettend goed. Het waren leuke paadjes tussen watervallen door, bergje op, trapje af. Erg mooi, je waant je af en toe echt in een sprookje maar met een peuter gaat het niet zo snel. Op het verste punt kon je de bus terug nemen naar het startpunt. Dat leek ons een slim plan. Maaaar je raad het al. De bus was kapot en niemand wist of er een vervangende bus zou komen. Lex had al een tijdje bij Stijn in de nek gezeten maar het vooruitzicht om nog eens 1,5 uur 13 kilo in je nek mee te nemen was niet erg aantrekkelijk maar wachten op een bus die misschien wel of niet komt met een vermoeide peuter was een nog slechter scenario. Uiteindelijk zijn we gaan lopen en vond Lex het eigenlijk wel erg leuk in papa's nek. Hij kon alles goed zien en met liedjes zingen vloog de tijd voorbij. Isa vond het heerlijk in de draagzak en dommelde telkens weer in slaap. De volgende dag hadden we een welverdiende rustdag. Bij het appartement was een kleine speeltuin met zandbak waar Lex zich prima kon vermaken.

De volgende dag reden we verder naar Bosnië en Herzegovina. Ook hier had Stijn mooie foto’s gezien op Instagram van het plaatsje Mostar. Een prachtig oud stadje waar de sporen van de oorlog in de jaren '90 nog duidelijk zichtbaar waren. De stad was nog steeds hard bezig aan zijn wederopbouw. Vooral de oude boogbrug is echt de moeite waard om te bezoeken. Helaas was de oude binnenstad niet kinderwagenproof. Op de gladde en kleine kinderkopjes was het haast onmogelijk om met de kinderwagens doorheen te komen. Na het bezichtigen van de brug zijn we maar weer snel terug gehobbeld naar het appartement. Daarnaast was de temperatuur er ook niet naar om nog een flinke stadswandeling te gaan maken. Het was er zo'n 35 graden en geen zuchtje wind. Gelukkig was het appartement voorzien van airco!

Na 2 dagen Mostar was het tijd om te relaxen op het Kroatische eilandje Hvar. We hebben het hier echt rustig aan gedaan, de enige en ook best heftige inspanning met kinderwagen was op en neer naar het centrum om even wat te drinken, boodschappen te doen of een ijsje te eten. Het was een flinke wandeling om de berg weer op te klimmen naar ons appartement. We kochten een klein zwembadje voor Lex zodat hij lekker in de tuin kon spelen en gingen af en toe naar zee voor verkoeling. Lex vroeg iedere dag of we weer met de auto op pad gingen maar ik was blij dat we even niet meer in de auto hoefde.

Na een weekje rust was het tijd voor de terug reis. We verbleven nog 2 dagen in Bled (Slovenië) en nog 1 nachtje in München. Helaas was het in München niet zo'n mooi weer en hebben niet veel van de stad kunnen zien. Zelfs voor het avondeten hebben we gebruik gemaakt van de Duitse thuisbezorgd.nl zodat we de deur niet meer uit hoefde. Na een wel heel voorspoedig terugreis met maar 1x stoppen waren we begin van de middag alweer thuis!

Hoe trots kun je zijn...

Helaas vlogen de drie weken voorbij maar wat hebben we genoten van deze vakantie, de mooie plekjes die we hebben bezocht maar vooral van ons gezin. Wat hebben Lex en Isa het goed gedaan deze vakantie. Een peuter die zonder te zeuren 4500 km in de auto heeft doorgebracht, wow wie had dat kunnen bedenken! De cadeautjes die ik had ingepakt om hem tijdens de rit te vermaken, bleken helemaal niet nodig te zijn. Uiteraard kreeg hij ze wel bij aankomst in het appartement! Hij vermaakte zich prima met naar buiten kijken, vooral als er wegwerkzaamheden waren. De graafmachines en hijskranen vond hij geweldig. En ook ik heb de 4500 km vanaf de achterbank meegemaakt dus wanneer Lex zich begon te vervelen speelde ik een spelletje met hem, gaf hem een broodje of zongen we samen liedjes. Iedere keer een nieuw huisje vond hij ook al geweldig evenals de nieuwe mensen die we telkens ontmoette omdat we alles via Airbnb hadden geboekt. Bizar hoe makkelijk hij zich kon aanpassen en wat fijn voor ons. Uiteraard hebben we met het drukke programma wel rekening gehouden met zijn middagslaapjes en waren daardoor vaak al lekker vroeg op pad. Ook hebben we de nodige speeltuintjes bezocht waar hij heerlijk kon spelen. En hoe trots ben je als ouders, als je kind bij thuiskomst ineens alleen nog maar op het potje wil plassen! Ik kan je zeggen héél erg trots. En die lieve kleine Isa, wat een schatje is het toch. Altijd vrolijk en zodra de motor startte vielen haar oogjes dicht en sliep ze makkelijk een paar uur achter elkaar. Wanneer ze honger had liet ze goed van zich horen en zochten we snel een parkeerplaats op om haar te voeden. Tevreden konden we daarna onze reis weer vervolgen. En wat is een babynestje toch een uitkomst, ze heeft er 3 weken heerlijk in geslapen! Uiteraard ben ik ook heel trots op onze lieve chauffeur, dankzij hem hebben we al deze prachtige plekjes kunnen bezoeken!

Kortom een roadtrip met 2 kids; ik zeg yes!

Nog zin om te shoppen?? Neem snel een kijkje op www.trendybabys.nl :)