Op reis met je baby (deel 2)

Zoals ik in mijn vorige blog al beschreef zijn wij echte reizigers maar toen mijn man voorstelde om met ons zoontje naar Zuid-Afrika te gaan moest ik wel even slikken. Op dat moment was Lex 4 weken oud en moest ik er (nog) niet aan denken om onze vertrouwde omgeving te verlaten. Heel even dacht ik dat hij een grapje maakte...

Overtuigingskracht

Mijn man heeft vanaf dat moment een flink portie overtuigingskracht voor de dag getoverd en kreeg ik regelmatig appjes met artikelen over gezinnen met kinderen die de hele wereld over reisden en mooie foto's van Kaapstad doorgestuurd. Het klonk toch wel erg aantrekkelijk om in januari/februari'16 een maand naar Zuid-Afrika af te reizen. Er is maar 1 uur tijdsverschil, dus geen jetlag, het is er hartje zomer en wat is nou fijner dan genieten van mijn gezin in één van de mooiste steden ter wereld!

Cape Town, here we come!

Het duurde niet lang voordat ik overtuigd was om naar Kaapstad te gaan, de voorpret kon beginnen! We besloten om Kaapstad als thuisbasis aan te houden en vanuit daar dagtripjes te gaan maken. Via KLM hadden we een rechtstreekse vlucht geboekt en vlieg je in 11 uur naar Kaapstad. Op Airbnb vonden we een mooi 2-kamerappartement in Green Point. Green Point ligt tegen het centrum aan en is voor het WK voetbal 2010 geheel opgeknapt.
Veel mensen in onze omgeving keken ons bedenkelijk aan wanneer we vertelde dat we met een baby van 6 maanden naar Kaapstad gingen. Wat gingen we daar toch een maand lang doen en het is daar toch levensgevaarlijk waren enkele vragen die ons werden gesteld. Nou, wij gaan een maand lang in Kaapstad 'leven' en vakantie vieren. De criminaliteit in Kaapstad is in sommige delen van de stad erg hoog maar na het WK voetbal in 2010 enorm verbeterd. Het is niet verstandig om 's avonds nog alleen over straat te gaan, neem dan een taxi.

De vliegreis

Op 26 januari 2016 staan we met zo min mogelijk bagage op Schiphol. Als ik er nu aan terug denk vraag ik me af hoe we het voor elkaar hebben gekregen. Lex en ik 1 koffer, mijn man neemt al zijn kleding mee als handbagage(!), een kinderwagen en een luiertas, that's it! Ideaal, want reizen met een baby is toch al een stuk zwaarder.
Na het boeken van de vliegtickets heb ik meteen contact opgenomen met KLM om een bassinet aan te vragen. Dit is een bedje dat aan de muur voor je wordt bevestigd. Zo hoef je niet constant je baby op schoot te houden, en nog een voordeel, op deze plekken heb je meer beenruimte. Ging vliegen met een baby van 4 maanden nog heel soepel, met 6 maanden is je baby toch alweer een stuk zwaarder en beweeglijker. Van stilzitten was geen sprake. Lex heeft gedurende de reis veel in de bassinet gezeten om te spelen en wanneer hij moe werd konden we hem neer leggen en ging hij lekker slapen. Wij konden dan ook even onze ogen dicht doen of een filmpje kijken. Mocht er nou geen bassinet beschikbaar zijn dan is de Air traveller ook ideaal. Dit is een opblaasbaar bedje dat je op het tafeltje voor je kunt leggen, hierdoor heb je je handen vrij wanneer je kindje gaat slapen.
De luiertas was goed gevuld met voldoende luiers, luierdoekjes en een verschoningsmatje. Extra setje kleding voor Lex, speeltjes, een flesje water, een fruithapje en een potje babyvoeding. Ik gaf toen nog borstvoeding dus ik had geen melkpoeder nodig. Een ding was ik echter wel vergeten en dat was een extra setje kleding voor mezelf! Op de terugweg ging het namelijk halverwege de terugvlucht helemaal mis. Lex moest na de voeding spugen en zaten we beide van top tot teen onder. Gelukkig had ik voor Lex een extra setje kleding bij me maar voor mezelf niets. Toch fijn dat mijn man al zijn kleding in de handbagage had zitten en dat ik in ieder geval een schoon shirt van hem kon aantrekken! Volgende keer dus  ook wat kleding van mezelf in de handbagage doen.
Ondanks het spuugincident kijk ik terug op een prettige vliegreis dankzij de bassinet en de behulpzame stewardessen van KLM.

Kaapstad

We landden 's avonds laat in Kaapstad en namen de taxi naar ons appartement. We kregen een bericht van de verhuurder dat de sleutel van ons appartement klaar lag bij de receptie. Gelukkig stond Lex z'n bedje al helemaal klaar en toen hij eenmaal sliep (ook voor hem was het een vermoeiende dag geweest) kropen wij ook in ons bed en verheugde we ons op de fijne tijd die we samen zouden gaan beleven in Kaapstad.
De volgende ochtend waren we al vroeg op pad om boodschappen te gaan doen en de omgeving te verkennen.
Korte omschrijving van het uitzicht vanaf ons appartement: achter ons de berg Signal Hill, links de bekende berg /rots Lion's Head, voor ons de Atlantische Oceaan en rechts het grote WK voetbal stadion. Alleen dit uitzicht al was adembenemend en ben ik vanaf dag 1 van deze stad gaan houden. Door de centrale ligging van ons appartement konden we veel te voet doen zoals naar het bekende V&A Waterfront, een shoppingcentre met leuke winkels, restaurantjes en barretjes aan het water. Ook het stadscentrum was maar 20 minuten lopen. En als we door het prachtige Greenpoint park liepen hadden we een mooi uitzicht op het stadion en waren we in 10 minuutjes aan zee.
De temperatuur was heerlijk, 30 graden met af en toe uitschieters naar 36 graden en dat in januari! Het was genieten, ook voor Lex! Gelukkig kan hij goed tegen de warmte en viel hij vaak lekker in slaap als wij weer een prachtige wandeling maakte over de boulevard of richting het centrum liepen.
De Zuid-Afrikanen zijn ontzettend vriendelijk, behulpzaam en geïnteresseerd. Wanneer we boodschappen gingen doen of ergens op een terrasje zaten vlogen de vrouwen op Lex af wat hij natuurlijk fantastisch vond en de mannen maakte altijd een praatje en kregen we leuke tips. Ideaal dat de voertaal Engels is!

Hoogtepunten van onze vakantie (in willekeurige volgorde):

1. Tafelberg, leuke dagtrip met een geweldig uitzicht over de stad. Je kunt lopend of met een kabelbaan naar de top van de tafelberg. Kies een mooie heldere dag uit en geniet van het uitzicht.

2. Robbeneiland, indrukwekkende dagtrip, 45 min varen vanuit V&A. Met een bus krijg je een tour over Robbeneiland en uiteindelijk breng je een bezoek aan de gevangenis. Vanaf Robbeneiland heb je ook een prachtig uitzicht over Kaapstad.

3. Concert in de botanische tuinen van Kirstenbosch, iedere zondag bij zonsondergang genieten van heerlijke muziek en zelf meegebrachte hapjes en drankjes in een prachtige botanische tuin met prachtig uitzicht over de stad

4. Sunset Signal Hill, vroeg in de avond vertrokken we met de sunset bus naar Signal Hill vanwaar we genoten van een prachtige zonsondergang.

5. Duiktripje, mijn man had vorig jaar in Thailand zijn duikbrevet gehaald en wilde de kans niet voorbij laten gaan om in Kaapstad te gaan duiken. Hij heeft in False Bay gedoken met cow sharks.

6. Paragliding, al 3 weken lang zag ik paragliders vanaf Signal Hill naar beneden komen. Telkens dacht ik: "Dat wil ik ook!" maar ik durfde niet. Gelukkig, een paar dagen voor vertrek heb ik het toch gedaan. Wow, wat een geweldige ervaring, zo vrij als een vogel. Jammer dat ik dit avontuur niet samen met mijn man heb kunnen beleven maar alles gefilmd met de action camera en bij de landing stonden daar man en kind op me te wachten!

7. Honest Chocolate café, bij toeval ontdekte we dit café. Als je ook zo chocolade verslaafd bent als wij is dit een echte must! We zijn er een aantal keren geweest en telkens gingen we met buikpijn weer naar huis. Bonbons, chocoladetaart, brownies, cakes, warme chocomel, je kunt eigenlijk niet kiezen. Wat het café helemaal perfect maakt is de schattige patio waar je in stijl kunt genieten van alle lekkernijen.

8. Braai restaurant, dat mag natuurlijk niet ontbreken aan je bezoek aan Zuid-Afrika. Er zijn veel Braai restaurants in de stad te vinden. Mijn favoriet: Beef Ribs van de BBQ!

9. Bo-Kaap, prachtige wijk met gekleurde huisjes en smalle straatjes met een rijke geschiedenis.

10. Dagtrip naar het Kaapse schiereiland met onder andere Boulders Beach en Kaap de Goede Hoop.

Nog een paar tips

Nog een aantal tips wanneer je ook van plan bent om naar Kaapstad te gaan. Schaf een creditcard aan, wij wilde graag een auto huren maar hiervoor is een creditcard vereist. Hierdoor hebben we veel gebruik gemaakt van het openbaar vervoer dat overigens ook goed geregeld is. Ook voor de taxidienst Uber moet je met creditcard betalen. Appartement met balkon of tuin, als Lex lag te slapen konden we niet naar buiten en genieten van het mooie weer.  Vaak ging 1 van ons even alleen op pad of op het dakterras liggen. Ook een aparte slaapkamer voor Lex was fijner geweest.

Gaan we terug??

Natuurlijk gaan we terug! Na een maand in Kaapstad te hebben geleefd, voelde het steeds meer als thuis en heb ik op de laatste dag huilend afscheid genomen van deze geweldige stad en de lieve mensen die we daar hebben ontmoet. Nog steeds kijk ik met veel heimwee terug naar onze foto's en volg ik verschillende sites over Kaapstad op Instagram en Facebook. We kijken terug op een fantastische reis met baby. Natuurlijk moesten we ons dagprogramma aanpassen aan het ritme van Lex en sommige uitjes hebben we niet gedaan of heeft 1 van ons alleen gedaan. Maar de meeste activiteiten kon Lex gewoon mee en heeft hij ook ontzettend genoten van deze geweldige vakantie!

What's next?

Kaapstad, Kroatië of Japan? Ik weet het nog niet, eind februari komt ons tweede kindje, daar gaan we eerst van genieten. Daarna komt er vast weer een prachtige vakantie op ons pad maar dan met 2 kids!